سینماتوگرافی در ایران – بخش هجدهم- دکتر روزبه آذربرزین

سینماتو گرافی در ایران

بخش هجده

پژوهشی متفاوت در احوال سینما

پژوهشگر و راوی : دکتر روزبه آذربرزین

روزبه آذربرزین.jpg

بر احوال سال 1380 خورشیدی سینمای جمهوری اسلامی به پژوهش خود ادامه میدهیم .

داریوش مهرجوئی در این سال با ساختن فیلم بمانی با شرکت معصومه بخشی ،شادی حیدری ، ندا آقائی و توران یاقوتی فیلم تکان دهنده ای ارائه میدهد که ننگ جامعه اسلامی است . در این فیلم مهرجوئی به مسئله ترسناک قتل های ناموسی توجه نشان داده است . مدینه دختر قالیبافی است که او را با سربازی دیده و توسط برادر و دوست او سر بریده میشود . دومین دختر نسیم است که در رشته پزشکی قبول شده ولی پدرش در دانشکده پزشکی ظاهر شده و مقابل چشم همکلاسان نسیم با کتک او را بخانه میبرد و نسیم خود سوزی می کند . دختر سوم بمانی است که پدرش رفتگر شهرداری است و مجبور میشود با سن کم زن صاحبخانه 65 ساله خود شود تا اجاره خانه بگردن پدرش نیفتد . بمانی با خود سوزی می خواهد به زندگی خود خاتمه دهد که پس از بهبودی توسط پدرش بخانه شوهرش باز گردانده میشود و این بار او با فرار به قبرستانی رفته و شمع فروشی پیشه می کند .

با مشاهده این فیلم بیننده نمی داند که مهرجوئی این فیلم را از دید انتقادی ساخته و یا در راستای خواست آخوند ها ،جامعه و مردم آنرا ، خصوصا زنان را برای پذیرفتن این ننگ آماده می کند ، پیش از مهرجوئی کسانی بودند که ازدواج مرد 70 ساله با دختر 12- 13 ساله را تجویز کرده بودند . در این راستا میتوان به کارگردان سر سپرده جمهوری اسلامی علی ژکان و فیلم مادیان او اشاره داشت .آیا مهرجوئی به تبعیت از کارگردان زشت کردار سینما، مسعود کیمیائی به دنبال قیصریم پس از سی سال است تا باز ناموس و دشنه و خون را احیاء نماید ؟

فیلمبردار بسیجی جنگ ایران و عراق ، ابراهیم حاتمی کیا که مدتی است بر صندلی کارگردانی نشسته است با ساختن فیلم ارتفاع پست به مسئله ترور و هواپیما ربائی آنهم توسط یک بسیجی جنگ زده می پردازد که می خواهد هواپیمای جمهوری اسلامی را ربوده و به دوبی ببرد . فیلمی کم مایه و سطحی درست در مقیاس سایر فیلم های این فیلمساز .

خانه ای روی آب با شرکت رضا کیانیان ، هدیه تهرانی ، عزت الله انتظامی ، جمشید مشایخی و بیتا فرهی فیلم جدیدی از بهمن فرمان آرا است که در سال 1380 به نمایش در می آید . کارگردان با کنایه و ابهام بطوریکه گزک به دست ملایان ندهد حرفهائی برای گفتن دارد .بیرون آمدن هزاران کرم از درون خاک که اشاره به ظهور آخوند هاست ، هر بیننده کم هوش را به این نکته هدایت می کند . فرمان آرا برای گفتن حرفها و انتقادش از سیستم آخوندی راهی را انتخاب کرده که اثر بخش نیست ، چون تماشاچی عامی از درک آن عاجز است . رانندگی دکتر سپید بخت ( رضا کیانیان ) و تصادف او با فرشته !!! و زخمی شدنش با لمس انگشتان فرشته به تن او و پیدا شدن سرو کله بچه ای که حافظ هجو نامه قرآن است و بی مهری او به پرستار بخشی که در آن کار می کند و قدرت باروری را از آن زن ( هدیه تهرانی ) گرفته است و نهایتا کشته شدن دکتر توسط چند شبح ، موجی از ابهام و سر در گمی برای تماشاچی ایجاد می کند و وقتی چراغ های سالن نمایش روشن میشوند ، بیننده گنگو منگ بدون دریافت نتیجه ای قابل فهم سالن را ترک می کند و به هنگام خروج میگوید : عجب فیلم سنگینی بود !!

رضا کیانیان ، بازیگر نقش اول فیلم خانه ای روی آب

دنیا نام فیلمی است کمدی از ساخته های منوچهر مصیری که در آن به زنبارگی مردان پا به سن گذاشته در جمهوری اسلامی می پردازد . حاج عنایت ( محمد رضا شریفی نیا ، با کارنامه ای ننگین در سینمای جمهوری اسلامی و سرپرست گروه زائران حج هنرمندان تازی پرست سینما ) که 60 سال دارد ، قصد فروش خانه بزرگ و قدیمی خود را دارد و با مقاومت همسرش ( گوهر خیر اندیش ) مواجه میشود . زن جوانی بنام دنیا ( هدیه تهرانی ) خواهان خرید آن خانه که ارث پدریش بوده و پس از فتنه خمینی و مصادره اموال کسانیکه در ایران جانشان در خطر بوده و کشور را ترک کرده اند به دست حاج عنایت می افتد ، میباشد و حاج عنایت زنباره عاشق او میشود و زنش را برای زیارت به مدت یکماه به سوریه می فرستد ! دنیا حاضر به ازدواج با عنایت شده ، بشرطی که خانه پدریش را پس بگیرد .

دو چهره از محمد رضا شریفی نیا

پرداختن به زندگی همسایگان و مطرح کردن مشکلات آنها در حالیکه خود ایرانیان توان نفس کشیدن در نظام آخوندی را ندارند ، مدتها است که بین کارگردانهای جمهوری اسلامی باب شده است . این بار محمود بهراز نیا با ساختن فیلم راه بهشت ، ضمن کارگردانی ، فیلمنامه نویسی و تهیه کنندگی به زندگی یک بازیگر افغانی ( جلیل نظری ) که توسط جشنواره فیلم هامبورگ به آلمان دعوت شده ، پرداخته و زمانیکه پای این هنرمند افغانی به آلمان میرسد ، درخواست پناهندگی سیاسی کرده و او را در یکی از بدترین اردو گاه های پناهندگان در آلمان جای میدهند . فیلم تبلیغاتی این کارگردان سر سپرده جمهوری اسلامی بقدری ابلهانه است که کارگردان فکر می کند با ساختن این فیلم مردم افغانستان و ایران باید قدر سرزمین های اسلام زده ای چون افغانستان و ایران را باید دانست و تن به زندگی مشقت بار در کشور های اروپائی ندهند !!

خانم رخشان بنی اعتماد با ساختن فیلم روزگار ما ، کمدی غم انگیزی را بر روی پرده سینما می آورد : کاندیداتوری خانم ها برای انتخابات دوره هشتم ریاست جمهوری در نظام مرد سالار دینی ! در این فیلم 48 خانم کاندید احراز پست ریاست جمهوری شده که تمامی آنها رد صلاحیت میشوند . معلوم نیست که خانم رخشان بنی اعتماد به اتکای کدام بینش از نظام ولایت فقیه دست به ساختن این فیلم زده است ؟ یکی از زنان کاندید شده برای پست ریاست جمهوری خانم آرزو بیات است که تنها سه روز فرصت دارد تا خانه اش را تخلیه کند و سر پناهی برای دختر 9 ساله اش پیدا کند . فکر پیدا کردن خانه برای کاندید ریاست جمهوری !!!! مبارزات انتخاباتی را به جوک تشبیه می کند و این زمانی است که هنوز شورای نگهبان نگفته : خانم ها به هیچ وجه حق انتخاب شدن برای تصدی رئیس جمهور شدن را ندارند .

بیژن بیرنگ و مسعود رسام مشترکا تهیه کنندگی و کارگردانی یک فیلم تبلیغاتی جمهوری آخوندی را قبول می کنند .فیلم سیندرلا بر گرفته از نام فیلم مشهور آمریکائی ، دستمایه این دو سر سپرده میشود تا مردم تیره روز ایران را به فقر بیشتر عادت دهند . رضی ( رامبد جوان ) پس از ازدواج با گلی ( پوپک مراد علی گل دره ) با ماشین خود مجسمه ای را به یک خانه اشرافی در شمال شهر میبرند و در آن خانه خود را سیندرلا و شاهزاده تصور می کنند !صاحب خانه ، آنها را بیرون کرده و بیرون خانه در ادامه تخیلات خود ماشین خود را می بینند که اطاق آنرا روی یک دوچرخه !!!!! سوار کرده اند . چند موتور سوار چاقو بدست به آنها حمله می کنند و رشته اوهام آنها را پاره کرده و آندو به خانه محقر خود باز گشته و خدا را شکر می کنند !!!!!!!!!!!!

دیدن این فیلم ابلهانه تنها چیزی راکه در مغزتماشاچی زنده می کند این است که : آخوند با فروش آخرت ، دنیا را برای خود می خرد .

فیلم شام آخر ، ساخته ی فریدون جیرانی و با شرکت کتایون ریاحی ، ثریا قاسمی ، آتیلا پسیانی و محمد رضا گلزار آینه تمام عیاری از پاشیدگی خانواده ها و سقوط عاطفه در بین ایرانیان بخاطر وجود آخوند ها و نظامشان است .

مهین مشرقی ( کتایون ریاحی ) استاد دانشگاه پس از 26 سال زندگی مشترک از همسرش جدا شده و با یکی از دانشجویانش ، مانی ( محمد رضا گلزار ) که جای پسر اوست رابطه بر قرار می کند . ستاره ( هانیه توسلی ) دختر مهین مشرقی که او هم عاشق مانی است ، رقیب عشقی مادرش میشود ! همسر خانم استاد به حراست دانشگاه گزارش بی ناموسی همسر سابقش را داده و دانشگاه خانم استاد و مانی را اخراج می کند .

خانم مشرقی بی خیال دخترش که دیوانه وار عاشق مانی است ، با دانشجوی جوان ازدواج کرده و در شب عروسی هم او و هم همسر جوانش با ضرب گلوله های تفنگ شکاری ستاره دخترش به قتل میرسند !!

اینک سینمای جمهوری در دام هولناک خیانت مرد به زنش و زن به شوهرش افتاده است . روابط خانوادگی و خصوصا مادر و فرزندی رنگ باخته اند . آنچه در زندگی برای افراد قابل توجه است ، مسائل جنسی است .البته بنا به گفته ی صادق هدایت : وقتی مبنای یک مذهب ، مثل اسلام بر اصل دستگاه تناسلی و ناحیه شرمگاهی باشد ، انتظار دیگری نمی توان داشت .

فیلم نیمه پنهان ساخته تهمینه میلانی نیز بگونه ای در رابطه با ارتباط ممنوع یک مرد زن دار ( روزبه جاوید ) با یک دختر دانشجوست .

فیلم های سال 1380 سینمای جمهوری اسلامی :

آدمک : حمید رضا هوشمند

آرزوهای زمین : وحید موسائیان

آوای جبرائیل : سیروس رنجبر

اتانازی :رحمان رضائی

اثیری : محمد علی سجادی

ارتفاع پست : ابراهیم حاتمی کیا

امتحان : ناصر رفاهی

ایستگاه متروک : علیرضا رئیسیان

بالای شهر ، پائین شهر : اکبر خامین

بانوی کوچک : مهدی صباغ زاده

بمانی : داریوش مهر جوئی

بوی بهشت : حمید رضا محسنی

بوی گل سرخ : ناصر محمدی

بی تو تنهایم : قدرت اله صلح میرزائی

بی همتا : جهانگیر جهانگیری

پرنده باز کوچک : رهبر قنبری

تارزن و تارزان : علی عبدالعلی زاده

تاریک خانه : حسن هدایت

تنبل قهرمان : بهروز غریب پور

تیک : اسماعیل فلاح پور

خاموشی دریا : وحید موسائیان

خانه ای روی آب : بهمن فرمان آرا

خواب سفید : حمید جبلی

دختر شیرینی فروش : ایرج طهماسب

دخیل : داریوش یاری

دنیا : منوچهر مصیری

دهقان فداکار : سیروس حسن پور

دنیای آینده : کار گروهی

راه بهشت : محمود بهراز نیا

رای مخفی : بابک پیامی

رخساره : امیر قویدل

روزگار ما : رخشان بنی اعتماد

زمانه : حمید رضا صلاح مند

زندانی 707 : حبیب اله بهمنی

زیستن : رضا سبحانی

ساقی : محمد رضا اعلامی

سایه روشن : حسن هدایت

سفر به شرق : سید مهدی برقعی

سفر به فردا : محمد حسین حقیقی

سفر مردان خاکستری : امیر شهاب رضویان

سیندر لا : بیژن بیرنگ

شام آخر : فریدون جیرانی

شب بخیر غریبه : علی عسگری

شب برهنه : سعید سهیلی

شب یلدا : کیومرث پور احمد

شک : ساموئل خاچیکیان

صنوبر : مجتبی راعی

عروس رومشکان : ناصر غلامرضائی

عزیزم من کوک نیستم : محمد رضا هنرمند

عیسی می آید : علی ژکان

غزل : محد رضا زهتابی

فردا : ستسوناکایاما

قارچ سمی : رسول ملاقلی پور

قطعه زمستانی : فرهاد مهرانفر

کاغذ بی خط : ناصر تقوائی

کویر مرگ : اسماعیل براری

گاگو مان : محمد رسول اف

گای : غلام حیدر اکابری

مربای شیرین : مرضیه برومند

مزاحم : سیروس الوند

من ترانه 15 سال دارم : رسول صدر عاملی

مه بانو : مجید بهشتی

نامه های باد : علیرضا امینی

نان و عشق و موتور 1000 : ابوالحسن داودی

نغمه : ابوالقاسم طالبی

نفس عمیق : پرویز شهبازی

نگین : اصغر هاشمی

نورا : محمود شولیزاده

نوروز : سید رحیم حسینی

نیمه پنهان : تهمینه میلانی

هفت ترانه : بهمن زرین پور

همکلاس : سعید خورشیدیان

یک الف ناقابل : محمد عرب

سال 1381

سالهاست که درسینمای جمهوری اسلامی شعار جای شعور را گرفته است . تظاهر به دینداری در کنار جنایت و خیانت و صیغه ، دزدی و شارلاتانیسم و دغلکاری معجون دل بهم زنی ساخته که خوشبختانه به شناخت و ماهیت کثیف اسلام منتهی میشود .

بهمن قبادی که پیش از آن از او فیلمهائی چون زمانی برای مستی اسبها و لاک پشت ها پرواز می کنند را دیده ایم ، فیلم آوازهای سرزمین مادریم را میسازد . آقا میرزا( شهاب الدین ابراهیمی ) خواننده و نوازنده کرد ، پیغامی از زن پنجمش !! هناره می گیرد که به دیدار او برود . میرزا همراه با پسرانش عوده و برات راهی میشوند و چون منطقه بمباران شده است کسی سراغی از هناره ندارد . آنها به اردوگاه پناهندگان رفته و برات دختری از پناهندگان را به زنی میگیرد و در خاتمه فیلم مشخص میشود که هناره شیمیائی شده و نمی خواهد کسی را ببیند ! ( این بخش فیلم در تضاد سکانس اول است که هناره خواستار دیدار همسرش میباشد ) در پایان فیلم هناره ، دخترش سنوره را به میرزا میدهد تا نگهدارد . معلوم نیست که سنوره دختر میرزا است و اگر چنین است چه شده که از پدرش جدا افتاده ؟ معلوم نیست هناره زن پنجم میرزا ، از مرد دیگری حامله شده و سنوره را بدنیا آورده ؟ براستی که شیر تو شیر عجیبی است . هیچ کس از تماشاچیان این سئوال را مطرح نمی کند که : پیام فیلم چه بود ؟ فیلم که تمامی دارای صحنه های مرگ و نیستی ، فقر و غم بود و نمی توان آنرا سرگرم کننده ارزیابی کرد .

وقتی به پوستر فیلم توجه نشان میدهید با نام گمگشته در عراق مواجه میشوید ! آیا به راستی سرزمین مادری آقای بهمن قبادی عراق است ؟

طبق معمول ، این فیلم هم از فستیوال فیلم شیکاگو، کن ، سائو پائولو ، سروینو و بوئنوس آیرس جایزه گرفت .

صحنه هائی از فیلم آوازهای سرزمین مادریم.

اینجا چراغی روشن است ، نام فیلمی است از کارگردانی تازه کار بنام رضا میر کریمی که میتواند حرفی برای گفتن داشته باشد . البته به نعل و به میخ زدن و با کنایه مطلبی را ادا کردن در جامعه اسلام زده ایران کار نمی کند . رضا میر کریمی که جرات گفتن حقایق را به شارلاتانهای جمهوری اسلامی و در راس آنها ملا ها را ندارد ، حرفش را از دهان یک عقب مانده ذهنی ( قدرت ) به خارج می فرستد . قدرت با متولی امامزاده ای در روستا زندگی می کند و متولی امامزاده نگران از بی اعتقادی مردم است که چرا نذورات آنها کم شده است ! متولی به شهر رفته و اداره امور امامزاده را به قدرت می سپارد . بعد خرافی فیلم دستمایه کارگردان میشود . قدرت با ارواح قبرستان نزدیک امامزاده ارتباط بر قرار می کند و این ارواح هستند که از فقر مردم ده برای قدرت میگویند !! این بار قدرت که قادر به دیدن فقر روز افزون و به خاکستر نشستن مردم روستا نیست به حرف ارواح گوش داده و با فروش فرش و تزئینات امامزاده ، پول آنها را به مردم فقیر میدهد . در پایان فیلم قدرت سوار قطار شده و میگوید به دیدن آقا که مرا خواسته میروم !!!!!!!

قدر مسلم فستیوال فیلم فجر میبایستی به این فیلم جایزه بدهد .

بهشت جای دیگری است ، ساخته ی عبدالرسول گلبن حقیقی ، فیلم تبلیغاتی جمهوری اسلامی است که در آن یک ایرانی (یار محمد دامنی پور ) برای زندگی بهتر و آینده ای روشنتر می خواهد به دوبی برود ولی دوست افغانی او ( جان محمد تاجیک ) آرزویش این است که خود و خانواده اش در ایران زندگی کنند . در پایان فیلم جان محمد پیروز شده و یار محمد ماندن در بهشت جمهوری اسلامی را بر دوبی ترجیح میدهد !

جائی دیگر نام فیلمی است از مهدی کرم پور که به فرار ایرانیان از جهنم جمهوری اسلامی پرداخته است . زمانیکه تمامی افراد یک گروه نسبتا بزرگ قصد فرار با لنج را دارند، در دریا غرق میشوند و برای اینکه تماشاچی فیلم دلخور از سالن نمایش بیرون نرود ، تمام آنها را با لباس سفید که در دشتی پر گل حضور دارند و با لبخند به تماشاچیان دست تکان میدهند ، نشان میدهند !

پرداختن به داستانهای بچه گانه در سینمای تمام کشور ها وجود دارد و امتیاز منفی بشمار نمیرود ولی در جمهوری اسلامی و سینمای آن آنچه به چشم میخورد ، به زیر سئوال بردن شعور تماشاچی است . جوجه اردک من ساخته ی امیر فیضی از جمله فیلم های کودکانه بی سر و تهی است که تماشاچی را هر چند که کند ذهن باشد عصبی می کند .

رویا دانشجوی رشته عکاسی یک تخم اردک را برای سوژه عکاسی خود می خرد !! فروشنده تخم کار و زندگی خود را رها کرده و همراه با خریدار از شمال راهی تهران میشود !!! توی اتوبوس ،جوجه اردک متولد میشود !! دزدی برای فرار از دست ماموران گردن بند گران قیمتی را که دزدیده به گردن جوجه اردک تازه متولد شده می اندازد !!!!!!!!!

مابقی داستان بقدری احمقانه است که برای کنجکاوی توصیه می کنم آنرا تماشا کنید !

دیوانه ای از قفس گریخت که برداشت بسیار ناقص و ناشیانه از فیلم مشهور پرواز بر فراز آشیانه فاخته که در ایران بنام دیوانه ای از قفس گریخت به نمایش در آمد ، میباشد .در فیلم آمریکائی جک نیکلسون و در فیلم ایرانی کپی آن پرویز پرستوئی بازی کرده اند .

در این فیلم که احمد رضا معتمدی آنرا کپی برداری و کارگردانی کرده است پرویز پرستوئی ، نیکی کریمی ، عزت الله انتظامی ، علی نصیریان ایفای نقش می کنند . روزبه ( پرویز پرستوئی ) جانباز جنگ به اختلال روانی دچار و در یک آسایشگاه بستری است .

اگر در پایان فیلم آمریکائی ، سرخ پوست نگهداری شده در آسایشگاه جک نیکلسون را با گذاشتن بالش بر دهانش می کشد تا او راحت شود در کپی اسلامی آن اینکار را با گلوله تمام می کنند .

ساختن این فیلم به باور من ضربه ای بود بر ساخته ی میلوس فورمن که فیلم پرواز بر فراز آشیانه فاخته را در سال 1975 ساخت و هم چنین به نویسنده این اثر کن کیسی که کتاب خود را در سال 1962 انتشار داد .

همانطوریکه پیش از این اشاره کرده ام ، آسمان سینمای جمهوری اسلامی را ابر های تیره و تاریک ظن و خیانت پر کرده است . فیلم هائی چون زهر عسل ، رز زرد ، رقص در غبار ، رویای جوانی و ده ها فیلم دیگر از تولیدات سال 1381 سینمای جمهوری هستند .

با اینکه چند سالی است که از جنگ خانمانسوز ایران و عراق گذشته ، ولی دستمایه جنگ هنوز برای کارگردانهای جمهوری اسلامی کار می کند . ستاره های سربی ساخته ی مهدی ودادی در زمره این فیلم هاست . نریمان شکری ( فریبرز عرب نیا ) معلول جنگی در مسابقات پارالمپیک معلولان جهان با کامل سعدون ( دانیال حکیمی ) افسر عراقی مواجه میشود و کینه قدیمی آنها سر باز می کند .

فرار دختران از دست پدر و برادران سخت گیر با تعصبات مذهبی که در بیشتر موارد منجر به قتل های ناموسی میشود ، سوژه سالهای بسیاری در سینمای ایران بوده است . فیلم فراری به کارگردانی رضا جعفری و با بازیگری میترا حجار در زمره این قبیل فیلم هاست که نکته غم انگیز آن این است که با مطرح کردن این مشکل ، به نظر میرسد این داغ ننگ روز به روز فراختر و بزرگتر میشود .

تازی پرستی تحمیلی بر سینمای جمهوری اسلامی از سوی آخوند ها هر روز شکل ترسناکتری بخود میگیرد . اینک حجم بزرگی از فعالیت سینمای نامشروع نظام آخوندی از مهملات مذهبی پر شده است . محمد و علی و آل علی کم است که زندگی یوسف و ابراهیم و یعقوب و… هم به آن اضافه شده است . اگر پرداختن به اینگونه فیلم ها جنبه تحقیقی و بقول غربی ها مستند و داکومنتری داشته باشد ، ایرادی بر آن وارد نیست ولی زمانیکه این یاوه و قصه ها را به هجو نامه قرآن متصل کرده و قصد فریب مردم ساده دل و خصوصا کودکان ما را دارند ، وضع عوض میشود .

خورشید مصر نام فیلمی تبلیغاتی و کارتونی است که بهروز یغماییان و شهرام خوارزمی آنرا کارگردانی کرده اند .

داستان فیلم مربوط به پیامبر عقب مانده خداوند یعقوب است که هفت سال برای دائی شارلاتانش مجانی کار کرد تا او دختر زیبائیش را به یعقوب بدهد و پس از هفت سال دائی شارلاتان دختر زشت و ترشیده اش را به پیامبر خدا قالب کرد و او شب عروسی متوجه نشد ! یعقوب بنا شد تا هفت سال دیگر بردگی کند تا دائی دختر دیگرش را به او بدهد !! حال دختر زیبای دائی چه گناهی کرده بود تا 14 سال بی همسر بماند ، این ها را تنها میتوان در کتب صدتا یک غاز مذهبی یافت .

در این فیلم ، یعقوب منتظر است تا راحیل ، همسرش برای او فرزندی به دنیا بیآورد . یوسف کوچک هم نگران حال مادر است . بهر حال کودک به دنیا آمده و نامش را بنیامین میگذارند ولی مادر به هنگام زائیدن میمیرد . دنباله فیلم به رنج و آزارهائی است که از سوی برادران یوسف متوجه او میشود و دنباله آن به چاه انداختن یوسف است و چگونگی نجات او و آشنا شدنش با زلیخا و مابقی داستان .

پیش از آنکه سینمای جمهوری اسلامی با ضعف های تکنیکی خصوصا در زمینه کارتون و انیمشن سازی ، مونتاژ وکارگردانی و… بخواهد این فیلم را بسازد ، هالیوود بکرات داستانهای کتاب مقدس را به فیلم بر گردانده بود .

شاپور قریب با ساختن فیلم کفش های جیرجیرک دار بعد ترسناکی از فقر فزاینده را در ایران به نمایش میگذارد ، کاری که مجید مجیدی با ساختن فیلم بچه های آسمان کرده بود . باز محور داستان و فیلم بر کفش استوار است .علی شاگرد مدرسه که عاشق فوتبال است به دلیل فقر بارها کفش خود را پینه دوزی کرده است و روزی سر کلاس متوجه جیر جیر کفش گران قیمت همکلاسی اش میشود . حال تنها آرزویش داشتن کفش های جیر جیرک دار است . با زحمت پول خرید کفش را تهیه ، ولی به هنگام خرید آن ، دختر کوچک همسایه دچار حادثه شده و چون بیمه و کارت تامین اجتماعی ندارد ، علی مجبور میشود تا هزینه درمان او را بپردازد .

در این سال بهروز افخمی بر اساس نوشته های خود فیلمی میسازد بنام گاو خونی . فیلمی با شرکت بهرام رادان و عزت الله انتظامی که داستان بچگانه آن حتی حوصله بچه ها را بسر میبرد چه برسد به بزرگان .

پدر خانواده که خیاط است برای آب تنی به زاینده رود میرود . مادر خانواده از کار همسرش خوشش نمی آید و دلیل آنرا چنین بیان میدارد : اگر یکی از مشتریان تو ، تو را به هنگام آب تنی ببیند ، آبروی خانواده ما بر باد میرود !!!!!!!! بی سر و تهی فیلم چنان ملال انگیز بود که بسیاری قید تماشای فیلم را زده و سالن را ترک میکردند و کمتر کسی با تماشای دقایق اولیه فیلم رغبتی بر دنبال کردن آن نشان میداد .

احمقانه فیلم ساختن رقابتی است بین کارگردانهای سینمای جمهوری اسلامی که روز به روز بر شدت آن افزوده میشود . فیلم ناف ساخته ی پریشان مغزی بنام محمد شیروانی در این رده قرار دارد .

زمانیکه خداوند انسان را از گل ساخت برای اطمینان از خشک شدنش !! انگشتش را روی شکم او نهاد و با اینکار ناف به وجود آمد !!!!!!

محسن محسنی نسب نیز با ساختن فیلم مشت بر پوست از یک پس رفت ترسناک اجتماعی پرده بر داری می کند .

موشو پسر دهساله ای است که مادرش با آب ریختن بر قبر مردگان قبرستان کرمان از بازماندگان کمک مالی میگیرد . موشو هم با زدن تنبک در خیابان پولی به دست می آورد تا اینکه مامورین شهرداری او را دستگیر می کنند ! موشو نزد مادرش میرود تا با او همکار شود . او را از قبرستان بیرون می کنند و میگویند : وقتی یک مطرب روی قبر مرده ها آب بریزد ، تن مرده داخل گور میلرزد !!!!! موشو را به یک گروه مطرب که در جشن عروسی ها برنامه اجرا می کند معرفی می کنند . در جشن عروسی پدر عروس میگوید : این بچه در قبرستان کار می کند و در اینجا شگون ندارد !!!موشو را به یک گروه موسیقیائی کرمان معرفی می کنند . سرپرست گروه میگوید : در شان گروه ما نیست تا یک مطرب خیابانی در گروه ما بنوازد . در پایان فیلم موشو به قبرستان رفته و تا صبح برای پدرمتوفی اش تنبک میزند . پیام محسن محسنی نسب به تماشاچی فیلمش این است : در سرزمین اسلام زده ای که ارزش مرده ها از زنده ها بیشتر است و این مرده ها هستند که از نظر مالی زیر بال و پر مستمندان را میگیرند ، هنوز آنها هستند که پذیرای زنده ها بوده و تا صبح به موسیقی افراد گوش میدهند !!

محسن محسنی نسب ، متولد 11 خرداد 1338 در ساوه .

فیلم‌نامه‌نویس و تهیه کننده ایرانی است. وی فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی انیمیشن از دانشکده صدا و سیما می‌باشد که فعالیت در سینما را از سال ۱۳۵۳ در واحد فیلم‌سازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرده‌است .

واکنش پنجم ساخته ی تهمینه میلانی و با شرکت نیکی کریم به نقش فرشته ، در زمره فیلم هائی است که به حق پایمال شده زن در جامعه مرد سالار و اسلام زده ی ایران می پردازد. زمانیکه همسر فرشته میمیرد ، پدر خانواده شوهر ( جمشید هاشم پور ) فرشته را از خانه بیرون کرده ، چون او دو پسر مجرد دارد و فرشته به برادران همسر مرده اش نامحرم هستند !!!!!! پدر خانواده شوهر که کامیون دار است سر پرستی دو کودک فرشته را میگیرد . جالب اینجاست که این فیلم در سال 1381 خورشیدی در ایران ساخته میشود و سالها بعد کپی آن توسط ترکها در قالب سریال تلویزیونی بنام گلپری ساخته میشود . جوامع اسلامی در پایمال کردن حق زن و مادر با هم هیچ تفاوتی ندارند و این نکته ای است که باید بدان توجه نشان داد .

فیلم های سال 1381 سینمای جمهوری اسلامی

آبادان : مانی حقیقی

آواز های سرزمین مادریم : بهمن قبادی

ابجد : ابوالفضل جلیلی

انگشتر سحر آمیز : رویا خاشعی

این زن حرف نمی زند : احمد امینی

اینجا چراغی روشن است : رضا میر کریمی

بانوی من : یداله صمدی

بنکو ، پستچی ایل : کیومرث درم بخش

به من نگاه کن : شهرام اسدی

بهشت جای دیگری است : عبدالرسول گلبن حقیقی

پروانه ها بدرقه می کنند : محمد ابراهیم معیری

پسران مهتاب : مهدی ودادی

توکیو بدون توقف : سعید عالم زاده

تهران ساعت 7 صبح : امیر شهاب رضویان

تیک آف : آرش معیریان

جائی دیگر : مهدی کرم پور

جوجه اردک من : امیر فیضی

چشمان سیاه : ایرج قادری

خورشید مصر : بهروز یغماییان

خیمه سبز : محمد علی منتظری

دختر ایرونی : محمد حسین لطیفی

دختری در قفس : قدرت اله صلح میرزائی

در قلب کویر : کامیار فروغی

دو فرشته : محمد حقیقت

دوشیزه : محمد درمنش

دیوانه ای از قفس پرید : احمد رضا معتضدی

راز پرواز : جواد ارشاد

رای باز : مهدی نوربخش

رز زرد : داریوش فرهنگ

رسم عاشق کشی : خسرو معصومی

رقص در غبار : اصغر فرهادی

روز کارنامه : مسعود کرامتی

رویای جوانی : نادر مقدس

زهر عسل : ابراهیم شیبانی

ستاره های سربی : مهدی ودادی

سوار در باران : حسن جوان بخت

شبهای روشن : فرزاد موتمن

صورتی : فریدون جیرانی

عروس خوش قدم : کاظم راست گفتار

عشق فیلم : ابراهیم وحید زاده

عطش : حسین فرح بخش

غوغا : سعید سهیلی

فراری : رضا جعفری

فرش باد : کمال تبریزی

قطار کودکی : سیروس حسن پور

قلب های نا آرام : مجید مظفری

کفش های جیرجیرک دار : شاپور قریب

کلاه قرمزی و سروناز : ایرج طهماسب

کودک شاعر : امیر قاسم راضی

کودکانه : مسعود کرامتی

کولی : علی شاه حاتمی

گاو خونی : بهروز افخمی

گاهی به آسمان نگاه کن : کمال تبریزی

مشت بر پوست : محسن محسنی نسب

ناف : محمد شیروانی

نبات داغ : محمد علی آهنگر

واکنش پنجم : تهمینه میلانی

سال 1382 خورشیدی سینمای جمهوری اسلامی

در سال 1382 تنها چند فیلم از میان هشتاد و پنج فیلم ساخته شده در جمهوری جهل و جنایت و جنون جمهوری اسلامی قابل بررسی است .

مهمان مامان داریوش مهرجوئی ، لاک پشت ها هم پرواز می کنند بهمن قبادی و مارمولک کمال تبریزی و پنج عباس کیاررستمی .

مهمان مامان ساخته ی داریوش مهرجوئی و با نوشته ای از خود او به همراه وحیده محمدی فر و هوشنگ مرادی کرمانی با بازیگری گلاب آدینه ، پارسا پیروز فر ، امین حیائی و ژاله علو .

مهمان مامان پرداخته داریوش مهرجوئی شکل درام و تراژیک سریال خانه قمر خانم است که در هر دوی آنها مخرج مشترک فقر وجود دارد .

در آستانه ورود مهمانان ، مادر ( گلاب آدینه ) دستپاچه است چون با داماد که افسری است و مادر او را جناب سرهنگ خطاب می کند رو در بایسی دارد . یداله پدر خانواده که آپارات چی سینما بوده خاطرات خود را برای عروس و داماد بازگو می کند و اصرار بر ماندن آنها دارد در حالیکه یخچال خانه آنها خالی است . در اتاقی دیگر از این خانه صدیقه زن حامله ای که مواد مخدر شوهرش ( سعید ) را به دور ریخته از او کتک مفصلی میخورد و داماد با او در گیر میشود . با ماندن مهمانان تراژدی تهیه شام آغاز میشود . مسئله تهیه غذا سالهاست که سوژه فیلم های فارسی شده است ، دردی که هرگز بشکلی که امروز مطرح است در زمان شاه وجود نداشت . کار تهیه مرغ به دزدی می کشد ! یوسف جوان معتاد که خانواده مرفهی دارد با مراجعه به خانه پدری ، یخچال آنها را خالی کرده تا در اختیار همسایه اش بگذارد .

صحنه ای از فیلم مهمان مامان

گلاب آدینه بازیگر نقش اول فیلم مهمان مامان کیست ؟

گلاب آدینه با نام اصلی گلاب مستعان متولد آبان ماه 1332 و دختر حسینقلی مستعان میباشد. او فارغ التحصیل رشته اقتصاد سیاسی از دانشگاه ملی است.

فعالیت های بازیگری

گلاب آدینه فعالیت هنری را از سال 1354 با گروه تئاتر دانشجویی پیاده به سرپرستی مهدی هاشمی و داریوش فرهنگ آغاز کرد و در چندین نمایشنامه بازی و کارگردانی را بر عهده داشت. ازکارهای تلویزیونی می توان به بازی در سریال افسانه سلطان و شبان و کارگردانی مجموعه 51 قسمتی بنام خواستگاران اشاره کرد

افسانه سلطان و شبان یکی از سریال های محبوب دههٔ 61 تلویزیون ایران در ژانر کمدی است که تولید آن در سال 1362 توسط گروه فیلم و سریال تلویزیون آغاز و در سال 1363 به پایان رسید. مهدی هاشمی و داریوش فرهنگ به اتفاق یکدیگر فیلمنامهٔ این سریال را در قالب افسانه ای کهن نوشته و داریوش فرهنگ آنرا کارگردانی کرده است

بازی و منشی گری صحنه فیلم نیمه بلند رسول پسر ابوالقاسم به کارگردانی داریوش فرهنگ نخستین تجربه سینمایی اوست.

وی در فاصله سال های 76-1367 به آموزش بازیگری برای گروه های مختلف سنی در مدارس و مؤسسات آموزشی مانند مدرسه هنر و ادبیات کودکان و نوجوانان وابسته به صدا وسیما پرداخت و نمایشهایی مانند گل دوستی ، یک روز زیبا ، خاطره و  خبر خوش  را اجرا کرد

در سال 1367 به همراه همسرش مهدی هاشمی در فیلم زرد قناری به ایفای نقش پرداخت و برای بازی در این فیلم کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فجر شد

گلاب آدینه پس از بازی در فیلم های شکار خاموش و بهترین بابای دنیا برای بازی در فیلم سینمایی روسری آبی برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن در دوره 13 جشنواره فیلم فجر در سال 1373 شد. روسری آبی پنجمین فیلم سینمایی رخشان بنی اعتماد و ساخت سال 1373 است

گلاب آدینه در سال 1382 با بازی در فیلم سینمایی مهمان مامان کاندید بهترین بازیگر نقش اول زن دوره 22 جشنواره فیلم فجر و دوره 8 جشن خانه سینما شد

مهمان مامان یک فیلم کمدی – تراژیک خانوادگی است که داریوش مهرجویی آن را کارگردانی کرده است. این فیلم بر اساس کتاب هوشنگ مرادی کرمانی و توسط سیما فیلم تولید شده است

گلاب آدینه برای بازی در فیلم سینمایی دیگو مارادونا هستم کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن  دوره 33 جشنواره فیلم فجر شد .

فیلم شناسی گلاب آدینه

 سینما

  •     (1384) آرامش در میان مردگان    بازیگر
  •     (1384) وقتی همه خواب بودند   بازیگر
  •     (1383) یک تکه نان                  بازیگر
  •     (1383) گل یخ                         بازیگردان
  •     (1382) مهمان مامان                بازیگر
  •     (1382) عروس افغان                 بازیگر و بازیگردان
  •     (1381) نغمه                           بازیگردان
  •     (1381) دوشیزه                       بازیگردان و انتخاب کننده بازیگر
  •     (1381) زندان زنان                    بازیگر و انتخاب کننده بازیگر
  •     (1378) زیر پوست شهر             بازیگر
  •     (1377) بال های سپید               بازیگر
  •     (1376) بانوی اردیبهشت           بازیگر
  •     (1375) فصل پنجم                   بازیگر
  •     ( 1375) معجزه خنده                بازیگردان و بازیگر
  •     (1373) روسری آبی                 بازیگر
  •     (1371) بهترین بابای دنیا            بازیگر
  •     (1368) شکار خاموش               بازیگر
  •     (1367) زرد قناری                     بازیگر
  •     (1361) سلطان و شبان،           (سریال تلویزیونی)
  •     (1359) رسول پسر ابوالقاسم    بازیگرو منشی صحنه
  •     (1359) چوپانان کویر                 بازیگر و منشی صحنه

جوایز

  •     کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن (زرد قناری) دوره 7 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال 1367
  •    برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن (روسری آبی) دوره 13 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال 1373
  •     کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن (فصل پنجم) دوره 15 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال 1375
  •     کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن (بانوی اردیبهشت) دوره 16 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال 1376
  •     کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن (مهمان مامان) دوره 22 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال 1382
  •     کاندید تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن (مهمان مامان) دوره 8 جشن خانه سینما (مسابقه) – سال 1383
  •     کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن (وقتی همه خواب بودند) دوره 24 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال 1384
  •     کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن (من دیگو مارادونا هستم) دوره 33 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال 1393

پرویز پرستوئی در ساخته ی کمال تبریزی : مارمولک

رضا مثقالی معروف به رضا مارمولک دزد سابقه داری است که بکرات دستگیر و زندانی شده است . در آخرین دستگیری ، اتهام او سرقت مسلحانه است . رضا را به زندان تحویل میدهند . او در حادثه ای مجروح میشود و برای مداوا او را به بیمارستانی در خارج از زندان انتقال میدهد . در بیمارستان با فرصت پیش آمده او عبا و عمامه آخوندی را بر داشته و در لباس ملائی موفق به فرار میشود . او در فرارش به یک شهر مرزی رسیده و او را با آخوندی که بناست به آن شهر برود اشتباه میگیرند . رضا دزد سابقه دار که اینک لباس واقعی دزدان اندیشه و مال ، یعنی آخوند ها را به تن کرده مابقی فیلم را با پند و موعظه ها به سبک خودش ادامه میدهد . زمانیکه این فیلم در ایران و خصوصا در خارج به نمایش در آمد ، تبلیغات بسیاری در خصوص آن اعمال شد که : بی پروا ترین و نقد بر انگیزترین فیلم تاریخ سینمای ایران و ایرانی خام اندیش ، خصوصا آنهائیکه در خارج زندگی می کنند و وجه تمایزشان با ایرانیان درون مرز رنگ موی بلوند و پیراهن آستین کوتاه است از آن به عنوان اثری که پته آخوند ها را بر آب انداخته یاد کردند ، در حالیکه هدف کارگردان فیلم کمال تبریزی چیز دیگری بود : هر کس که با آخوند در افتاد ، ور افتاد . این فیلم مورد توجه آخوند سید علی خامنه ای قرار گرفت و بنا به توصیه او راه به جشنواره من در آوردی روحانی و سینما !!! پیدا کرد .

این فیلم در دومین جشنواره روحانی و سینما نامزد بهترین فیلم بلند داستانی شد !!

به گزارش سلام سینما حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک دبیر دومین جشنواره روحانی و سینما در نشست خبری این جشنواره گفت :

مارمولک فیلمی است که سینمای جمهوری اسلامی را یک گام به پرداخت روحانیون در سینما نزدیک کرد و بعد از آن بود که اقبال سینما برای پرداختن به روحانیون بیشتر شد !!

در این جشنواره من در آوردی که هیچ ارتباطی نمی توان بین سینما و آخوندی که همواره با آن در ضدیت بوده پیدا کرد ، فیلم زیر نور ماه رضا میر کریمی که آنهم در ارتباط با زندگی یک طلبه ساخته شده ، نامزد دریافت بخش بلند داستانی بود .

جشنواره در سه بخش فیلم بلند داستانی، فیلم مستند و مجموعه‌های تلویزیونی برگزار می‌شود. فیلم‌های بخش داستانی از ابتدای سال 57 تا به امروز انتخاب شدند که در مجموع 48 فیلم در زمینه حضور روحانیون تولید شده است. به این معنا که روحانیون در این فیلم‌ها نقش تعیین کننده‌ای دارند !!!!! که کاراکتر اول فیلم هستند یا در روند فیلم نقش تاثیرگذاری دارند !!

در زیر به چند فیلم که در آنها آخوند ها ایفا نقش می کنند می پردازم :

فیلم های «زیر نور ماه» به کارگردانی رضا میر کریمی

مارمولک به کارگردانی کمال تبریزی

طلا و مس به کارگردانی همایون اسعدیان

فرشته ها با هم می آیند به کارگردانی حامد محمدی

حق سکوت به کارگردانی هادی نائیجی

او به کارگردانی رهبر قنبری و نقی نعمتی

رسوایی به کارگردانی مسعود ده نمکی

پابرهنه در بهشت به کارگردانی بهرام توکلی

یه حبه قند و کودک و سرباز به کارگردانی رضا میرکریمی

استشهادی برای خدا به کارگردانی علیرضا امینی

به آهستگی به کارگردانی مازیار میری

«گهواره ای برای مادر به کارگردانی پناه برخدا رضایی

نامزد‌های بخش تلوزیونی

فیلم های مدرس به کارگردانی هوشنگ توکلی

مرغ حق به کارگردانی حسن مختاری و مسعود فروتن

شیخ مفید به کارگردانی سیروس مقدم و فریبرز صالح

روشن تر از خاموشی به کارگردانی حسن فتحی ، سازنده سریال شهرزاد

کیف انگلیسی به کارگردانی سید ضیاء الدین دری

پرده نشین به کارگردانی بهروز شعیبی

آخرین گناه به کارگردانی علی دهکردی

تبریز در مه به کارگردانی علی لدنی

سال‌های مشروطه به کارگردانی محمدرضا ورزی

دودکش به کارگردانی محمدحسین لطیفی

کوچک جنگلی به کارگردانی بهروز افخمی

تنهایی لیلا به کارگردانی محمدرضا شفیعی

از سال 57 تا به امروز 37 سریال تلویزیونی در زمینه حضور روحانی تولید شده است که از بین اینها 12 اثر نامزد شده‌اند

آخوند علی سرلک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اظهارات کمال تبریزی در خصوص نگاه مثبت رهبری به فیلم «مارمولک»، باعث نامزدی این فیلم شده است؟ گفت :

فیلم مارمولک در دوره گذشته هم مورد ارزیابی قرار گرفت اتفاقا در همان دوره گفت‌وگوی مفصلی با کمال تبریزی کارگردان این اثر داشتم که بازتاب بسیاری در فضای رسانه‌ها داشت. صحبتی که اخیرا از رهبری درباره فیلم نقل شده است هیچ ارتباطی با نامزدی این فیلم در این دوره از جشنواره ندارد !!

سرلک ادامه داد: مارمولک فیلم درست و توانمندی است !!و به لحاظ بازی، فرم و حرفی که می‌زند درست ساخته شده است. اگرچه به این فیلم هم مانند خیلی از آثار سینمایی انتقاداتی وارد است. در همان گفت‌وگویی که با کمال تبریزی داشتم، این کارگردان اذعان می‌کند که در مورد انتخاب اسم فیلم اشتباه کرده است و این هم به خاطر این بود که چند اسم را برای آن انتخاب کرده بوند ولی فقط با اسم «مارمولک» موافقت شد

سرلک افزود: البته انتقاداتی از طرف جامعه روحانیت به فیلم مارمولک وجود دارد ولی مارمولک فیلمی است که سینمای ایران را یک گام به پرداخت روحانیون در سینما نزدیک کرد و بعد از آن بود که اقبال سینما برای پرداخت روحانیت بیشتر شد !!!!!

بهمن قبادی فیلمسازی که تمامی سوژه های او زندگی مشقت بار و سخت کردهای ایران است ، فیلم لاک پشت ها هم پرواز می کنند را با شرکت چهره های محلی چون سوران ابراهیم ، آواز لطیف ، صدام حسین فیصل ، هیرش فیصل رحمان ، آجیل زیباری و عبدالرحمان کریم میسازد .

سوران مشهور به کاک ستلایت ، کودک پر جنب و جوشی است که دهی تازه وارد شده و بزرگان ده را مجاب می کند تا برای خانه اهالی ماهواره نصب کنند . کار دیگر کاک ستلایت ، جمع آوری مین ها ی حاصل از جنگ ایران و عراق ، خنثی کردن آنها و فروش آنها است. در این بین سرو کله دختری بنام آگرین پیدا میشود که برادری معلول دارد . کاک ستلایت عاشق آگرین میشود . با ورود سربازان آمریکائی به منطقه شرایط زندگی اهالی تغییر کرده ، آگرین خودکشی می کند و کاک ستلایت هم همراه با نظامیان به نقطه نامعلومی میرود . فیلم در هاله ای از ابهام با پایانی سخت و غم آلود درست مثل کار های دیگر بهمن قبادی پایان میگیرد .

سالهاست که خرافات سینمای جمهوری اسلامی را از حجم خود انباشته است . فیلم ابلهانه اینجا … آخر دنیا ساخته ی شراره یوسفی در زمره فیلم های بی ارزش سینمای جمهوری است که به داستان احمقانه روح و احضار ارواح می پردازد . از طرفی این فیلم بر داشتی ناشیانه از مجموعه فیلم های آمریکائی

است .Final Destination

در این سال شاهد فیلمی از عباس کیار رستمی با نام پنج هستیم که تهیه کننده آن یک ژاپنی بنام ماکوتواودا است .

این فیلم دارای پنج نمای متفاوت و هرکدام به مدت 16 دقیقه است .

اطلاعات راجع به این فیلم بسیار کم بوده و بر خلاف دیگر فیلم های عباس کیار رستمی راجع به آن کمتر مطلبی را درج شده است .

سر بازهای جمعه نام فیلم بی محتوائی از سر سپرده ی سینمای جمهوری اسلامی مسعود کیمیائی است . آصف ، رضا ، سعید و فرامرز چهار سرباز هستند که در تعطیلی آخر هفته بدیدار خانواده خود میروند . رضا در مراسم ختم مادرش متوجه میشود که خواهرش ، همسرش را کشته و اکنون در زندان بسر برده و منتظر قصاص است ! با فوت مادر رضا ، پدرش بسرعت دست بکار شده و زنی را صیغه کرده است ! آصف متوجه میشود که خواهرش نقره از عشق استادش موادی شده است ! عاشق نقره که مهرداد نام دارد بخاطر رسیدن به نقره استاد او را کشته است ! سعید که سودای رفتن بخارج را دارد ، در روزنامه می خواند که سه تن از دوستانش که قصد فرار از جهنم جمهوری اسلامی را داشته اند کشته شده اند . سعید که یک دوست دختر دارد ، متوجه میشود که به دوست دخترش تجاوز کرده اند !! در یک جمع بندی احمقانه جناب کیمیائی تصمیم میگیرد تا عامل تمام این تیره روزی ها را که سیستم و نظام آخوندی به وجود آورده و چنین سان انسانها را تبدیل به حیوان نموده ، مهرداد قاتل را که معلوم نیست چرا آزاد می گردد ، توسط چهار سرباز جمعه تنبیه کند و آنها پس از آنکه مهرداد را حسابی کتک میزنند ، خوشحال و راضی به پادگان بر میگردند !!!

 

فیلم های سینمای جمهوری اسلامی در سال 1382:

21 اینچ : ابوذر صفاریان

آزادی سرخ : حسن قاسمی جامی

آفتابگردانهای وحشی : نور محمد عاشوری نسب

آقا : امید بهکار

آن مرد را نکشید : محمد اربابیان

آیه های زمینی : عباس رافعی

اشک سرما : عزیزاله حمید نژاد

الهه زیگورات : رحمان رضائی

او : رهبر قنبری

اینجا… آخر دنیا : شراره یوسفی نیا

اینک انسان : جواد موسوی

بابا عزیز : محمد رضا خمیر

باج خور : فرزاد موتمن

باد به دستان : عبدالرضا کاهانی

باران رویا ها را نمی شوید : اصغر یوسفی نژاد

بر بوم زمان در سه اپیزود : محمد تقی راوندی

برگ برنده : سیروس الوند

بله برون : داود موثقی

بوتیک : حمید نعمت اله

پروانه ای در باد : عباس رافعی

پنج : عباس کیارستمی

پنج عصر : سمیرا مخملباف

تارا و تب توت فرنگی : سعید سهیلی

تب : امیر سیدی

جنایت : محمد علی سجادی

جوان ایرانی : داریوش بابائیان

چند تار مو : ایرج کریمی

خانه ای در شن : اردشیر افشین راد

خبرنگار : مرتضی آتش زمزم

خدا حافظ رفیق در سه اپیزود : بهزاد بهزاد پور

خواب تلخ : محسن امیر یوسفی

خواب خاک : شپیده فارسی

داستان ناتمام : حسن یکتا پناه

دانه های ریز برف : علیرضا امینی

دوئل : احمد رضا درویش

رعد ، یک داستان زنانه : برنا کازرانی

روایت سه گانه ، اپیزود اول ، یک آرزوی کوچک : پر.یز شیخ طادی

روایت سه گانه ، اپیزود دوم ، شوخی های خدا : عبدالحسین برزیده

روایت سه گانه ، اپیزود سوم ، ننه گیلانه : رخشان بنی اعتماد

روزگار سپری شده : روح اله حجازی

زن سمی : فرخ انصاری بصیر

ساکنین سرزمین سکوت : سامان سالور

سربازهای جمعه : مسعود کیمیائی

سلام : جواد ارشاد

سوگ سایه ها : خداداد جلالی

سیزده گربه روی شیروانی: علی عبدالعلی زاده

سیمای زنی در دور دست : علی مصفا

شاه خاموش : همایون شهنواز

شب کایت ها : حبیب اله بهمنی

شکلات : افشین شرکت

شمعی در باد : پوران درخشنده

شهر زیبا : اصغر فرهادی

صبحانه برای دو نفر : مهدی صباغ زاده

طلای سرخ : جعفر پناهی

عاشق مترسک : مهدی نور بخش

عروس افغان : ابوالقاسم طالبی

فریاد در شب : کریم رجبی

قدمگاه : محمد مهدی عسگر پور

قناری : جواد اردکانی

کما : آرش معیریان

کنار رودخانه : علیرضا امینی

گپ : محسن دامادی

لاک پشت هم پرواز می کنند : بهمن قبادی

مارمولک : کمال تبریزی

مزرعه آفتابگردان: فریدون حسن پور

مزرعه پدری : رسول ملاقلی پور

معادله : ابراهیم وحید زاده

مقصد : کار گروهی

ملاقات با طوطی : علیرضا داود نژاد

من و نگین دات کام : حسین قناعت

مهمان مامان : داریوش مهرجوئی

نامه ها : سامان استرکی

و باز هم عشق : محمد دارابی

وعده دیدار : جمال شورجه

وقت چیدن گردو ها : ایرج امامی

هم نفس : مهدی فخیم زاده

هیام : محمد در منش

یک روز ، یک زندگی ، یک مرد : جمشید عندلیبی

ادامه دارد

پاسخی بگذارید